101. SEZÓNA NDM: RUSALKA POTŘINÁCTÉ, WEST SIDE STORY V OSTRAVĚ POPRVÉ

Sezónou 2019/2020 vstoupí NDM do druhého století existence! Dne 12. srpna 1919 zahájilo Národní divadlo moravskoslezské svou činnost slavnostním představením Prodané nevěsty Bedřicha Smetany. Hrálo se v tehdejším Městském divadle (dnes Divadlo Antonína Dvořáka).

WEST SIDE STORY

Ve 101. sezóně se soubory baletu, operety/muzikálu a činohry NDM vrátí k jednomu titulu premiérovanému v první sezóně 1919/1920, opera ke dvěma. Vstup do druhého století také znamená pro dramaturgii všech souborů výzvu přijít na jeviště Národního divadla moravskoslezského s něčím zcela novým.

„V opeře padla volba na Rusalku Antonína Dvořáka a Maškarní ples Giuseppa Verdiho, v činohře na Gogolova Revizora, balet nastuduje opět Coppélii Léa Delibese, soubor operety/muzikálu Madame Favart Jacquese Offenbacha. Ve 101. sezóně nás ale také čeká několik ostravských a českých premiér. Soubor opery poprvé nastuduje operní díla skladatelů Antonia Salieriho, Ericha Wolfganga Korngolda a Philipa Glasse. Poprvé zazní v Ostravě slavná West Side Story Leonarda Bernsteina, v české premiéře na prknech komorního divadla „12″ muzikál The Last Five Years Jasona Roberta Browna. Soubor baletu představí poprvé díla slavných světových choreografů Giorgia Madii a Maura Bigonzettiho. Soubor činohry uvedením hry Václava Havla Odcházení zároveň připomene 30. výročí listopadových událostí roku 1989, které započaly cestu k naší novodobé (a v historii Česka) nejdelší demokratické etapě. I my toto výročí vnímáme skrze tento umělecký počin jako moment k zamyšlení se nad její současnou podobou a obsahem,“ popsal dramaturgii příští sezóny ředitel NDM Jiří Nekvasil.

OPERA NDM zahájí tedy sezónu v říjnu 2019 Rusalkou Antonína Dvořáka v hudebním nastudování hudebního ředitele opery Jakuba Kleckera a v režii Radovana Lipuse. Rusalka byla v Národním divadle moravskoslezském poprvé uvedena 17. března 1920 a vrátila se v dalších 99 letech ještě 11x, přičemž nejúspěšnější a nejreprízovanější bylo nastudování Rusalky z roku 1965 (režie Miloslav Nekvasil, scéna Vladimír Šrámek). S touto verzí se diváci potkávali až do 90. let minulého století. Naposledy byla Rusalka nastudována v opeře NDM v roce 2005 – tehdy podvanácté (foto).

Opera NDM nabídne ve 101. sezóně ještě další dílo hrané zde již před sto lety – Maškarní ples Guiseppa Verdiho (premiéra byla 11. září 1919). Bylo to vůbec první Verdiho dílo v NDM uvedené. Po celou dobu existence divadla je popularita jeho oper veliká: dosud divadlo odehrálo 14 titulů jednoho z nejhranějších skladatelů světa, mnohé jeho opery zazněly v Ostravě opakovaně.

Z operních děl dosud v Ostravě neuvedených nastudujeme v novodobé české premiéře Školu žárlivých Antonia Salieriho. Mrtvé město Ericha Wolfganga Korngolda zazní v Ostravě poprvé a zároveň po stu letech od světové premiéry. V české premiéře uvedeme operu Proces jednoho z nejhranějších skladatelů současnosti Philipa Glasse podle světoznámé stejnojmené prózy Franze Kafky.

Stále populárnější soubor OPERETA/MUZIKÁL NDM tentokráte sáhl po operetní klasice a stejně jako v prvním roce existence divadla uvede Madame Favart Jacquesa Offenbacha. Režie se ujme šéfka souboru Gabriela Petráková, která slibuje nové svěží pojetí. „Velmi se ale těším také na muzikál West Side Story Leonarda Bernsteina. Koncem února jsme na konkurzu vybírali sólisty i představitele vedlejších rolí, zájem byl velký. V Ostravě bude tohle světové dílo uvedeno vůbec poprvé v únoru 2020,“ přibližuje Gabriela Petráková.

Soubor ostravského NDM nově nabídne divákovi (v duchu světových trendů) také vážnější muzikálová témata a díla komornějšího rázu. V září 2019 uvidí Ostrava v české premiéře na nové komorní scéně NDM – v Divadle „12″ – muzikál Jasona Roberta Browna The Last Five Years (Posledních pět let). Režírovat bude Janka Ryšánek Schmiedtová, která dnes umělecky řídí ostravské Divadlo Petra Bezruče. Je to příběh pěti let vztahu, o němž vyprávějí milenci různě – jeden to bere od začátku, druhý od konce. „Vůbec první komorní muzikál pro Divadlo „12″ bude mít ovšem premiéru už letos v květnu – bude to Thrill Me (Vzruš mě) Stephena Dolginoffa (nar.1968). Fascinující příběh dvou chlapců, kteří ve 20. letech 20. století spáchali v Chicagu chladnokrevnou vraždu, se především od uvedení na Broadwayi v roce 2005 hraje s úspěchem po celém světě. Podobná témata v atraktivním podání na komorní scénu patří a budeme se ve Dvanáctce přesně na takové muzikály zaměřovat. Dramaturgie velkých muzikálů v Divadle Jiřího Myrona zůstává stejná – světové hity v ostravské premiéře,“ uzavírá Gabriela Petráková.

BALET NDM připraví v nové sezóně dvě díla: klasickou výpravnou Coppélii Léa Delibese (hrála se v první sezóně v Městském divadle a poté ještě 7x) a večer s názvem Rossiniho karty na hudbu Gioacchina Rossiniho. Opět se podařilo získat pro spolupráci světová jména. „Pro Coppélii jsme angažovali slavného italského choreografa Giorgia Madiu, který spolupracoval například s Rudolfem Nurejevem a nebojí se experimentovat. Jeho pojetí je vždy velmi kreativní. Rossiniho karty nastuduje mj. Mauro Bigonzetti, který je znám také humornými prvky, které do svých choreografií vnáší,“ říká šéfka baletu NDM Lenka Dřímalová.

V ČINOHŘE se mj. chystají na oslavy 30. výročí sametové revoluce a do repertoáru zařadí na sklonku podzimu Odcházení Václava Havla. Gogolův Revizor je v plánu na březen 2020 – sto let od prvního uvedení v první sezóně divadla. Obě inscenace budou mít stejnou scénu. „Vidím to tak, že kde skončí Odcházení, tam začne Revizor. Je to příběh jednoho smutného domu, jedné společnosti. A pokud je Odcházení obrazem včerejška, je Revizor obrazem dneška,“ říká šéf činohry a zároveň režisér obou inscenací Vojtěch Štěpánek.

V první sezóně se v Městském divadle hrála také Jiráskova Lucerna. „Metodou hereckointerpretační laboratoře se režisér Janusz Klimsza v autorské spolupráci s dramaturgem Adamem Goldem pokusí hru demýtizovat, odhlalit příčiny jejího vzniku a propojit osudy postav s osudy účinkujících herců. Jejich autorská inscenace má název Laterna a měla by být prvním dílem trilogie nově interpretovaných děl české klasické literatury,“ pokračuje šéf souboru Štěpánek.

Neobvyklá práce čeká činoherce i při práci na inscenaci Jak postupovat, chce-li člověk požádat šéfa oddělení o zvýšení platu. „Hra se totiž odehrává v hlavě hrdiny, který drží ruku na klice dveří od kanceláře svého nadřízeného a uvažuje, co by se mohlo stát, kdyby ty dveře otevřel a řekl si o zvýšení platu. V hlavě tohoto člověka se odehrává velký argumentační boj šesti různých úhlů pohledu a bude úkolem šestice herců tento velmi komický, přitom osudově závažný problém rozlousknout a za hrdinu rozhodnout, jak se má zachovat. Inscenaci režíruje renomovaný polský režisér a ředitel divadla v Opole Norbert Rakowski,“ popisuje Štěpánek.

Během sezóny se soubor rozdělí i podle šaten – ta dámská připraví s režisérem Ivanem Krejčím vztahovou detektivní komedii Roberta Thomase Osm žen, pánská pak v závěru sezóny divokou komedii Andrzeje Saramonowicze Testosteron.

Obecně – celá 101. sezóna činohry NDM se ponese ve stylu inteligentního humoru. „Odstartujeme ji novou inscenací Simonova Hodného pana doktora v režii velké osobnosti ostravského divadla Bedřicha Jansy, který v NDM strávil nejméně čtyři desítky let a na jeviště komorního Divadla „12″ přivede mistry činohry – Sašu Gasnárkovou a Stanislava Šárského,“ uzavřel plány činohry NDM na sezónu 2019/20 její umělecký šéf Vojtěch Štěpánek.

„Kromě jednoho díla hraného v první sezóně existence divadla budou soubory pokračovat v uvádění děl v Ostravě dosud nehraných. V sezóně 2019/2020 nabídneme divákům opět i premiéry světové a klasiku v novém kabátě. Doufám, že bude naše dramaturgie mít podobně příznivý ohlas jako ta aktuální, kdy uvádíme v premiérách výhradně díla v našem divadle dosud nikdy nehraná,“ těší se ředitel NDM Jiří Nekvasil. „Výborně jsme nastartovali nové komorní Divadlo „12″, kde měla v únoru premiéru první opera a od května tam budeme hrát muzikál. Pro tuto scénu připravíme opět díla napříč žánry,“ slibuje ředitel Nekvasil a uzavírá: „Těším se také na další operu nastudovanou v rámci nové Operní akademie Ostrava, která letos poprvé umožnila studentům zpěvu Fakulty umění Ostravské univerzity nastudovat hlavní role v opeře v profesionálních podmínkách – letos to byla komorní Čtyřnotová opera Toma Johnsona, v příští sezóně to už bude velká opera v Divadle Antonína Dvořáka – Salieriho Škola žárlivých.“

Zahájení 101. sezóny plánuje NDM velmi netradičně a ve velkém stylu: 7. a 8. září 2019 se představí jako vždy všechny soubory divadla, ale každý na své domovské scéně. Začátek tedy obstarají opera a balet NDM s ukázkami děl připravovaných pro Divadlo Antonína Dvořáka. Poté se diváci přesunou do Divadla Jiřího Myrona, kde je doma muzikál, ale pro některé inscenace také činohra nebo balet. Členy činohry a baletu potkají diváci během zahajovacího galavečera v obou divadlech.

Od září 2018 má NDM také třetí stálou scénu – komorní Divadlo „12″ [čte se: divadlo dvanáctka], které vzniklo v průběhu první etapy velké rekonstrukce Divadla Jiřího Myrona a pojme 60 diváků. Komorní scéna uvádí od aktuální sezóny už také operu a nabídne muzikál, od příští sezóny divadlo plánuje rozšířit své aktivity také na projekty mimosouborové a napříč žánry. „Má ambici stát se živým inspirativním prostorem nejen pro naše vlastní umělecké soubory,“ slibuje ředitel NDM Jiří Nekvasil.

Na konci 101. sezóny (ve dnech 26. 6. – 30. 6. 2020) se uskuteční již 5. bienále mezinárodního festivalu NODO (New Opera Days Ostrava / Dny nové opery Ostrava), který pořádá NDM spolu s Ostravským centrem nové hudby. „Program NODO 2020 opět představí řadu pozoruhodných scénických děl klasiků nové hudby, ale také nejsoučasnější kompozice v českých nebo světových premiérách,“ stručně nastiňuje Jiří Nekvasil. Podílí se nejen na dramaturgii festivalu, ale některá díla také sám režíruje.

Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.