Výuka finanční gramotnosti vtrhla do českých škol. Čtvrťáci a páťáci v ní poznávají svět peněz. Mnozí poprvé slyší slova jako dluh či splátka nebo vidí, jak funguje bankomat. Projekt Abeceda peněz, který připravila Česká spořitelna, získal akreditaci Ministerstva školství. A jeho obliba se mezi školami v celé zemi i v Praze rychle šíří. Jen za poslední měsíc se výuky zúčastnilo na pět stovek dětí z hlavního města.
Cílem Abecedy peněz je naučit děti správnému hospodaření s penězi. „Naší ambicí je zásadně zvýšit finanční gramotnost společnosti a zejména mladé generace. A v ideálním případě i prosadit finanční vzdělávání coby jeden z předmětů základního školství u nás,“ vysvětluje David Hubáček, který je v České spořitelně zodpovědný za finanční vzdělávání.
Správa peněz je totiž poměrně klíčovou dovedností. A dosud byly pro děti hlavním a mnohdy jediným zdrojem informací rodiče. Ne vždy šlo ale o zdroj kvalitní. Dospělí Češi mají většinou laxní přístup k řízení rodinných financí. A celá čtvrtina lidí v zemi žije od výplaty k výplatě.
Do loňského pilotního ročníku Abecedy peněz se zapojilo přibližně 110 tříd z celé ČR. Díky pozitivnímu ohlasu mezi učiteli i řediteli jich jen v prvním pololetí letošního školního roku bylo na 150. A přibývají stále další.
Podpis smlouvy dal dětem zabrat
Abeceda peněz ukazuje dětem svět financí i souvislosti v něm a hravou formou prohlubuje jejich vědomosti týkající se hospodaření s penězi. V rámci několikaměsíčního programu se školáci učí plánovat své finance a nové znalosti průběžně za pomoci odborných lektorů i svých učitelů přenášejí rovnou do praxe. „Děti mají za úkol vybudovat vlastní firmu. Navrhnout její logo, název a hlavně sortiment. Takové zboží, které zvládnou samy, s přiměřenými náklady, vyrobit, a bude možné jej prodat na veřejných jarmarcích, jež jsou vrcholem Abecedy peněz. Děti tedy neustále musí propočítávat cenu výrobku, kalkulovat se vstupními náklady i cenou vlastní práce a pracovat na propagaci. To vše společně po vzájemné diskuzi s ostatními,“ popisuje David Hubáček.
Každá třída může počítat se vstupním kapitálem ve výši 3000 korun. Ten dostanou do České spořitelny formou půjčky a už na něm čeká děti první střet s realitou. „Připravili jsme dětem k podpisu smlouvu s několika dodatky a poznámkami psanými malým písmem pod čarou. Pro mnohé byl velký šok, když zjistily, že podepsaly něco jiného, než měly v úmyslu,“ přibližuje David Hubáček.
Dojmy pražských učitelů
Během listopadu a počátku prosince absolvovalo kurz na 500 dětí z Prahy. Na veřejných jarmarcích prodávaly hlavně vánoční dekorace, ozdobné zápichy, cukroví a drobné občerstvení. Možnost vyzkoušet si zcela nové věci většinu školáků naprosto pohltila.
- „Celý projekt mě nadchl. Umožnil nám vyzkoušet si věci, které by si děti normálně ve škole vůbec vyzkoušet nemohly. Získaly tak spoustu nových dovedností, které se jim budou určitě do života hodit. Během příprav si děti řídily všechno samy. Rozhodly se, že natočí CD, samy ho nahrály, samy k němu připravily obal. Abeceda peněz je výborně posílila v týmové práci. Zároveň se naučili, že je třeba peníze počítat. Že ne všechno si vždycky můžeme dovolit,“ vzpomíná Dagmar Mikulášková, učitelka 5.B ze ZŠ Sázavka. Děti podle ní také zjistily, co obnáší práce a že, i když je to už nebaví, musí to dotáhnout.
- „Jsme moc rádi, že tento projekt pomáhá rozvíjet jejich finanční gramotnost a uvědomit si hodnotu peněz. Řada našich žáků abecedou doslova žila, a to společně s rodiči,“ souhlasí učitelka 5.A ze ZŠ Špitálská Irena Majerová.
- Děti se díky Abecedě peněz neposunuly jen v oblasti finanční gramotnosti. „Díky Abecedě peněz se naučily, že peníze se musí vydělat. A že lidé musí spojit své síly, pokud chtějí něco dokázat. Hodně je to také posunulo v komunikaci s cizími lidmi,“ chválí si Jana Pokorná, učitelka ze ZŠ a MŠ Jarov.
Jarmarkem pro většinu dětí Abeceda peněz nekončí. Čeká je rozhodování, jak s vydělanými penězi naloží. Některé třídy si plánují zaplatit školní výlet, jiné přispějí na charitu. Například v ZŠ Špitálská se děti z 5.C rozhodly věnovat celý výtěžek spolužákovi, který je v tíživé situaci.
V průměru si zatím každá ze tříd z jarmarku odnesla přes 11 tisíc korun. Krajskými rekordmany jsou děti ze FZŠ Pedagogické fakulty UK, Mezi Školami, které si během odpoledne vydělaly přes 17 tisíc korun.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.