Společnost Tchibo je v povědomí zákazníků zapsána nejen jako prodejce kávy a spotřebního zboží, ale také jako inovátor a firma, která přináší překvapení a inspiraci. Tuto charakteristiku jí vtiskl její zakladatel Max Herz. Káva byla jeho celoživotní vášní. Již jako 15letý odešel ze školy a začal se zaučovat v centru obchodu s kávou. Tam se naučil rozlišovat různé druhy kávových zrn, pražit je a porozumět celkovému umění této voňavé suroviny. Coby degustátor a kontrolor kvality měl v popisu práce jedinou věc – testovat kávu, která do jednoho z hlavních evropských přístavů proudila z celého světa. Přičichnout, poválet po jazyku, vyplivnout, ohodnotit…
Štěstí přeje odvážným
Bylo velmi odvážné založit si v roce 1949 zásilkový obchod s kávou, která tehdy byla velmi luxusním a drahým zbožím. Herzův obchodní záměr rozesílat praženou kávu poštou byl pro poválečný německý kávový trh zcela revoluční myšlenkou. Svou odbornost a píli spojil s arménským obchodníkem Carlem Tchiling-Hiryanem a díky tomu vznik i název společnosti – Tchibo – vytvořený spojením prvních slabik jména Tchilling a slova Bohne (německy „zrnko“). Max Herz se tak vzdal práv mít své jméno v názvu společnosti, avšak dodnes se v něm odráží jeho neuvěřitelný talent a um spojený s výrobou kvalitní kávy.
Podnikatelský duch v krvi
Pan Herz si svých zákazníků a zákaznic velmi vážil. Ze začátku jim psal osobní dopisy s poděkováním a později jej napadlo zabalit zrnka do něčeho praktického. Tak začali majitelé firmy spolu s kávou zasílat drobné dárky ve formě pomůcek do kuchyně – utěrky, chňapky nebo ubrusy, hitem se stala dóza na kávu. Postupem doby se tyto výrobky staly velmi populárními a zákazníci oceňovali, že při koupi kávy získali něco navíc pro další využití. Tím dal Max Herz základ pozdějšímu konceptu prodeje spotřebního zboží.
V roce 1955 se na Caffamacherreihe 10 v Hamburku otevírá první kavárna Tchibo. Připravuje se tu tehdy nejoblíbenější káva Německa „Gold Mocca“, vyrobená z odděleně pražených devíti druhů káv. Na tehdejším trhu neměla konkurenci, do té doby bylo zvykem kombinovat maximálně pět druhů kávy. Typický unikátní způsob odděleného pražení jednotlivých sort káv zůstal zachován od začátků společnosti až do současnosti. A i dodnes platí, že v kavárnách Tchibo mohou zákazníci ochutnat šálek vybrané kávy dříve, než si zakoupí celé balení s sebou domů.
Rodinná tradice pokračuje
V roce 1965 přebírá vedení společnosti Maxův nejstarší syn Günther, který v roce 1973 rozšiřuje portfolio firmy o spotřební zboží. Jeho nabídka se postupně rozrostla za hranici kuchyňských potřeb. Od 80. let rozběhla společnost prodej ve dvoutýdenních cyklech a počínaje rokem 1994 už firma uváděla na trh 15 nových položek týdně. Charakteristické pro ni je, že nabízí produkty ve výborném poměru kvality a ceny, což stvrzuje pečetí TCM – Tchibo Certified Merchandise.
V roce 1991 Tchibo vstupuje na tehdejší Československý trh, přebírá Balírny obchodu Jihlava a rychle dohání situaci v rodném Německu. Z místní a jediné pražené zrnkové kávy se pod vedením Tchibo stává v roce 1993 Jihlavanka. V roce 2004 se otevírá první kamenný obchod Tchibo v Brně, včetně nabídky spotřebního zboží, a jsou budována první prodejní místa v obchodních řetězcích. V roce 2008 přichází Tchibo v České republice s internetovým obchodem www.tchibo.cz.
Současná kapitola v příběhu firmy Tchibo se píše pod vedením Maxova třetího syna Michaela Herze. Dnes je Tchibo jedním z největších mezinárodně působících maloobchodních prodejců, disponuje mnohokanálovým distribučním systémem s vlastními obchody a má silné zastoupení v maloobchodě. Svou nabídkou pokrývá více než 75 % všech kategorií spotřebního zboží. Inovátorem a lídrem se snaží být nejen v nabídce zboží, ale i ve způsobu podnikání. Proto je již od roku 2006 nedílnou součástí firemní strategie i odpovědný přístup k podnikání. Tchibo se angažuje v mnoha projektech v rozvojových zemích, zaměřených na trvale udržitelnou produkci kávy, bavlny či dřeva i zajištění odpovídajících pracovních a životních podmínek malopěstitelů i pracovníků v továrnách. Tchibo je aktuálně třetím největším prodejcem výrobků z biobavlny na světě. V roce 2018 pocházelo z trvale udržitelných zdrojů téměř 40 % kávy Tchibo, 100 % zahradního nábytku z tropického a boreálního dřeva a 86 % bavlny použité na výrobu textilu. Tímto způsobem se Tchibo, které je stále rodinným podnikem, snaží zajistit, aby i v budoucnu mohlo svým zákazníkům nabídnout to, co dělá Tchibo Tchibem: praženou kávu té nejvyšší kvality a každý týden novou kolekci spotřebního zboží.
Comments are closed, but trackbacks and pingbacks are open.